SCM/CCV Klasse 1 Startonderbreker
De SCM/CCV Klasse 1 Startonderbreker is een elektronisch beveiligingssysteem dat speciaal is ontwikkeld om te voorkomen dat een voertuig ongeautoriseerd gestart wordt. Dit systeem maakt gebruik van ten minste twee automatische onderbrekingen: één van de startmotor en één van een aanvullend onderdeel, meestal het brandstofsysteem. In tegenstelling tot andere beveiligingsklassen bevat Klasse 1 geen alarmsignaal of inbraakdetectie. De kern van deze beveiliging is puur gericht op het blokkeren van het starten van de motor, waardoor het voertuig niet zelfstandig verplaatst kan worden.
Sommige voertuigen worden af-fabriek al uitgerust met een Klasse 1 startonderbreker die voldoet aan de SCM/CCV eisen. Deze systemen zijn vaak geïntegreerd in het motormanagement en worden direct bij de productie aangebracht. Is uw voertuig hier niet standaard mee uitgerust, dan is een after-market installatie mogelijk. Daarbij wordt een goedgekeurde startonderbreker professioneel ingebouwd. Dit is niet alleen belangrijk voor de veiligheid, maar ook om te voldoen aan de eisen van verzekeraars.
Een Klasse 1 startonderbreker biedt effectieve beveiliging tegen ongewenst starten of verplaatsen van uw auto. Daarnaast voldoet het aan de vereisten van veel verzekeringsmaatschappijen, wat mogelijk resulteert in een lagere premie. Omdat het systeem gecertificeerd is volgens de SCM/CCV richtlijnen, heeft u zekerheid over de kwaliteit en betrouwbaarheid ervan.
Voor de installatie van een Klasse 1 systeem kunt u kiezen tussen twee opties. U kunt het voertuig op afspraak bij ons langsbrengen in de werkplaats, of – indien beschikbaar – kiezen voor installatie op locatie, bijvoorbeeld bij u thuis of op uw werk.
Twijfelt u of uw voertuig al over een goedgekeurde startonderbreker beschikt? Laat dit dan beoordelen door een erkend SCM-installateur. Wij helpen u graag bij het controleren of uw huidige systeem voldoet aan de norm, of dat een vervanging of upgrade nodig is voor certificering en verzekeringsdoeleinden.

De kosten voor een niet-SCM-gecertificeerd apparaat, installatie en de Digitpol-certificering zijn afhankelijk van uw voertuig. De kosten zullen waarschijnlijk rond de 250 euro liggen.

CCV Klasse 1: Verwijst naar basisbeveiligingssystemen die de minimale vereisten voor voertuigbeveiliging bieden, zoals een eenvoudig alarmsysteem zonder geavanceerde functies.
CCV Klasse 2: Verwijst naar geavanceerdere systemen, inclusief systemen met automatische voertuiglocatiebepaling (zoals GPS-tracking) of systemen die moeilijker te omzeilen zijn, zoals systemen met versleutelde communicatie of meerdere beveiligingslagen.
CCV Klasse 3: Verwijst naar systemen van hoge veiligheid die de best mogelijke bescherming bieden tegen diefstal en onbevoegde toegang. Deze systemen bevatten vaak functies zoals schok- en bewegingssensoren, gekoppeld aan geavanceerde immobilizers en trackingmogelijkheden.
CCV Klasse 4: De meest geavanceerde systemen voor voertuigen, met uitgebreide beveiligingstechnologieën zoals volledige integratie van meerdere beveiligingslagen (schokdetectie, GPS-tracking, automatische blokkering van de motor), en de bescherming tegen elektronische manipulatie, bijvoorbeeld door het niet verbinden met de CAN-bus van het voertuig.
CCV Klasse 5: Deze systemen bieden uitzonderlijk hoge beveiliging en zijn ontworpen voor voertuigen met een bijzonder hoog risico op diefstal. Ze bieden vaak extra functies zoals beveiligde communicatie met alarmcentrales en continue monitoring van het voertuig in real-time, zelfs in het geval van pogingen om het systeem te manipuleren of te saboteren.
CCV Klasse 6: Zeer geavanceerde systemen die niet alleen bescherming bieden tegen diefstal, maar ook tegen vandalismedetectie en car-jacking. Dit niveau van beveiliging biedt integratie met andere veiligheidsinfrastructuren zoals externe bewakingscamera’s en geautomatiseerde waarschuwingen naar lokale autoriteiten of noodhulpdiensten.
No1. CCV Klasse TV: Dit is een specifieke classificatie voor telemetrie-systemen die vaak wordt gebruikt in bedrijfsvoertuigen, vrachtwagens of voertuigen die transporteren van waardevolle lading. Deze systemen zijn ontworpen voor continue monitoring van voertuiglocaties, bestuurdersgedrag en de status van het voertuig, en kunnen zelfs de interactie met het voertuig op afstand overnemen voor noodgevallen of incidenten.