CrashCube

De CrashCube is een forensisch hulpmiddel om gegevens te verkrijgen van voertuigen die betrokken zijn bij een aanrijding, de CUBE-technologie is ontwikkeld in een samenwerking tussen de politie Rotterdam, Launch Tech en in het latere stadium Interpol. De ontwikkeling van het CrashCube-concept is gebaseerd op concrete cases. In 2006 heeft een computer forensisch onderzoeker, dhr. Martin Coyne, het Freeze-Frame-leesconcept opgericht en geïnitieerd op basis van feitelijke gevallen die forensisch werden onderzocht.

Het concept werd in 2009 gezamenlijk verder ontwikkeld tot een volledig gezamenlijk project voor de ontwikkeling van de gespecialiseerde technologie door de Nederlandse politie met financiering van het Nederlandse ministerie van Justitie in 2009. Het door de Nederlandse politie ontwikkelde project was succesvol en gebaseerd op de wereldwijde vraag project overgedragen aan Interpol voor verdere ontwikkeling. Tegenwoordig is de technologie een norm voor wetshandhaving in forensisch voertuigonderzoek.

In 2009 heeft een team van 4 collega’s aan de ontwikkeling gewerkt, 2 burgers en 2 politieagenten, crash reconstructie experts, waarvan één projectleider. Het project was een primeur om gegevens van Europese voertuigen te lezen en heeft een voetafdruk gecreëerd in onderzoeken naar voertuigcriminaliteit. Sinds 2012 is het CUBE-project overgedragen aan Interpol en Launch Tech.

Sinds 2012 is de heer Coyne noch Digitpol niet betrokken bij de CrashCube, ontwikkeling of beheer, het project staat sinds 2012 onder leiding van Launch Tech co ltd.

De geëxtraheerde hardware- en softwaregegevens kunnen door ongevalsreconstructieteams worden gebruikt om een ​​zeer nauwkeurig beeld van de ongevalsomstandigheden op te bouwen. Enkele voorbeelden van de gegevens die kunnen worden geëxtraheerd zijn:

  • Voertuig snelheid
  • Gebruik van veiligheidsgordels
  • Tijd van ongeval
  • Stuurhoek
  • Moment van remtoepassing
  • Motortoerental
  • Motor temperatuur

Gegevens van voertuigen kunnen alleen worden gebruikt in samenhang met fysiek bewijs en met reconstructiegegevens van ongevalsgegevens, digitale gegevens van voertuigen zijn op zichzelf niet voldoende, vaak correleren digitale gegevens met fysiek bewijs. Botsreconstructie-experts voeren een onderzoek uit met behulp van natuurkundige en technische principes, deze methoden staan ​​altijd voorop en digitale gegevens kunnen worden geconcludeerd als aanvullend ondersteunend materiaal. Sinds 2009 zijn de gegevens van airbagmodules en motorregeleenheden geavanceerder, maar elke module heeft gegevensbeperkingen.

De CrashCube en alle andere forensische tools produceren een rapport op basis van een extractie van onbewerkte gegevens die het volledige bewijs vormen, onbewerkte gegevens worden verkregen uit het voertuig of de module, de onbewerkte gegevens bevatten HEX-gegevens en het onderzoek van onbewerkt bewijs wordt voltooid met een hash waarde. In het geval van de CrashCube is het onbewerkte gegevensbestand alle gegevens die uit het voertuig zijn gehaald. De pdf of het rapport wordt gegenereerd vanuit het onbewerkte gegevensbestand (bewijs) en is niet voldoende om alleen te presenteren, gegevens kunnen alleen samen met het onbewerkte bewijs (HEX) bestand worden gepresenteerd of wanneer het onbewerkte bewijs beschikbaar is voor inspectie door andere partijen. CrashCube-rapporten kunnen alleen samen met crashreconstructiegegevens worden gepresenteerd.

Ontstaan ​​door de politie van Rotterdam in een poging om een ​​tool te maken die ‘freeze frame’-gebeurtenissen of andere opgeslagen voertuiggegevens kan weergeven van voertuigen die vanaf 2006 zijn geproduceerd (pre EDR Europa).

  • 2009/2010 – Europese partners betrokken om te helpen bij het verzamelen van gegevens, bètatesten en proofing van het platform voor twee initiële apparaten, CrashCube en VinCube.
  • 2010/2011 – Testen met partners en NFI inclusief crashtests voor voertuigen
  • 2011/2012 – Door de reorganisatie van de Nederlandse politie is het project overgedragen aan Interpol en Launch Tech.

2012/2013 – Ontwikkeling van fase 2.

  • 2013/2014 – Het UK, een team van experts onder leiding van de heer Qiu en de heer John Rusted, voerde het onderzoek en de ontwikkeling uit op basis van actuele gevallen.
VINCube crashcube Stolen Vehicle Investigation