VINCube – Automotive Forensisch

De VinCube is een forensisch hulpmiddel en een variant van de CrashCube, dat wordt gebruikt om identificatiegegevens te verkrijgen van gestolen voertuigen of voertuigonderdelen die betrokken zijn bij een identificatieonderzoek. De geëxtraheerde hardware- en softwaregegevens kunnen voertuigonderzoekteams helpen bij het opstellen van een nauwkeurig forensisch profiel van het voertuig. Dit profiel bevat gedetailleerde informatie over de geïnstalleerde onderdelen, de serienummers en de productiedata van elk onderdeel.

De Cube is een forensisch ontworpen om gegevens te extraheren van voertuigen die betrokken zijn bij een aanrijding. Het CUBE-project werd ontwikkeld door een samenwerking tussen de politie Rotterdam, Launch Tech en later, Interpol. Het concept achter de CrashCube is ontstaan uit reële gevallen waarbij het moeilijk was om voertuigcrashgegevens te verkrijgen, en er een duidelijke behoefte was om de gegevensverzameling te automatiseren. In 2006 introduceerde computerforensisch onderzoeker dhr. Martin Coyne het Freeze-Frame leesconcept op basis van werkelijke gevallen die forensisch waren onderzocht. Dhr. Coyne had honderden onderzoeken uitgevoerd van airbag- en motorregeleenheden op chipniveau om de opgeslagen gegevens te begrijpen. De extractie op module-chipniveau was echter tijdrovend, en hij realiseerde zich dat een geautomatiseerd hulpmiddel deze procedure zou kunnen revolutioneren. Dit idee leidde tot de verdere ontwikkeling van het concept tot een grootschalig project in 2009, gefinancierd door het Ministerie van Justitie van Nederland en geleid door de Nederlandse politie. Het project, ontwikkeld door de politie van Rotterdam, bleek succesvol en werd aanvankelijk gebruikt in nationale zaken en bij RDW-inspectiecentra. Het project liep onder de Nederlandse politie tot 2012, toen de financiering van het Ministerie van Justitie niet werd verlengd.

Desondanks, door de groeiende mondiale vraag, werd het project overgedragen aan Interpol en Launch Tech in Lyon, waar beide partijen trachtten het project internationaal uit te breiden. Dhr. Coyne sloot zich aan bij de tweede ontwikkelingsronde en leidde samen met Digitpol het project. Sinds 2015 is het project volledig onafhankelijk en wordt het nu beheerd door Digitpol.

De geëxtraheerde gegevens kunnen door ongevalsreconstructieteams worden gebruikt om een gedetailleerd en zeer nauwkeurig beeld van het ongeval op te bouwen. Enkele van de gegevens die geëxtraheerd kunnen worden, zijn: Voertuigsnelheid, Gebruik van veiligheidsgordels, Tijd van het ongeval, Stuurhoek, Moment van remtoepassing, Motortoerental, Motortemperatuur

Ref:

https://www.forensischinstituut.nl/actueel/nieuws/2011/11/30/internationale-testfase-crashcube-van-start

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29398-275.html

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2011D23946

https://hetccv.nl/app/uploads/2023/05/autokraak-lokauto-avc-nieuwsbrief-maart-2012.pdf

https://www.pzc.nl/auto/crashcube-voor-het-analyseren-van-ongevallen~a2d4360a

https://archief.nipv.nl/wp-content/uploads/sites/2/2022/03/201302-nctv-magazine-nationale-veiligheid-en-crisisbeheersing.pdf

https://www.volkskrant.nl/economie/crashcube-voor-het-analyseren-van-ongevallen~b2d4360a/

https://www.politie.nl/binaries/content/assets/politie/onderwerpen/nationaal-dreigingsbeeld/2012/ndb-georganiseerde-autodiefstallen.pdf

Wat is de VINCube?

De VinCube is een forensisch hulpmiddel en een variant van de CrashCube, dat wordt gebruikt om identificatiegegevens te verkrijgen van gestolen voertuigen of voertuigonderdelen die betrokken zijn bij een identificatieonderzoek. De geëxtraheerde hardware- en softwaregegevens kunnen voertuigonderzoekteams helpen bij het opstellen van een nauwkeurig forensisch profiel van het voertuig. Dit profiel bevat gedetailleerde informatie over de geïnstalleerde onderdelen, de serienummers en de productiedata van elk onderdeel. Enkele voorbeelden van de geëxtraheerde gegevens zijn:

  • VIN van elk gecodeerd onderdeel
  • Serienummer van elk gecodeerd onderdeel
  • Productiedatum van elk onderdeel
  • Aantal gecodeerde sleutels
  • Aantal unieke VIN's
  • Cross-referentie met de politiedatabase voor gestolen controles

Er wordt een forensisch rapport gegenereerd met een hashwaarde voor elk onderzoek.

Wat is de CrashCube?  

Huidige Status:

  • Oorspronkelijk ontwikkeld door de politie Rotterdam in een poging een hulpmiddel te ontwikkelen dat 'freeze-frame' gebeurtenissen of andere opgeslagen voertuiggegevens kan extraheren van voertuigen die sinds 2006 zijn geproduceerd (pre-EDR in Europa).
  • 2009/2012 – Europese partners hielpen met gegevensverzameling, bètatests en platformvalidatie voor de initiële apparaten: CrashCube en VinCube.
  • 2011/2012 – Testen met partners en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), inclusief crashtests op voertuigen.
  • 2011/2012 – Door de reorganisatie van de Nederlandse politie werd het project overgedragen aan Interpol en Launch Tech.
  • 2015 – Heden – Het project wordt nu onafhankelijk beheerd door Digitpol en wordt actief gebruikt in forensische zaken. Het is uitsluitend beschikbaar voor wetshandhavingsinstanties.

Ontwikkelingstijdlijn:

  • 2009 – 2011 – Concept en 1e pilot met Europese voertuigmerken.
  • 2012/2013 – Ontwikkeling van fase 2.
  • 2013/2014 – In het VK voerde een team van experts onder leiding van dhr. Qiu en dhr. John Rusted onderzoek en ontwikkeling uit op basis van werkelijke gevallen.
  • 2015 – Heden – Het project is volledig ontwikkeld en in gebruik door Digitpol.

Internationale Testfase Begon in 2011 – Nederlands Forensisch Instituut (NFI)

De internationale testfase voor de CrashCube, een technologie die de analyse van verkeersongevallen verbetert, begon op 30 november 2011. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) werd belast met het valideren van de technologie, die was ontwikkeld door de politie Rotterdam-Rijnmond.

Referentie: NFI - Nieuws

VINCube
Screenshot 2025-01-11 at 23.20.05
Crash Cube
UK Vehicle Forensics Working Group

UK Trainingsgroep over The Cube & Gegevens

 

Digitpol - Law Enforcement

UK Trainingsgroep over The Cube & Gegevens

 

Mr Coyne receives award from IAATI

CUBE Gepresenteerd op IAATI

 

CrashCube Meeting at RDW

CUBE Training bij RDW

 

Cube presented at CarPol

CUBE Gepresenteerd op CARPOL - Den Haag

 

Crashcube On Bench Use

CUBE In Gebruik in 2024 in Bench Forensic Mode bij DIGITPOL

 

Bench ECU Testing

CUBE In Gebruik in 2024 in Bench Forensic Mode bij DIGITPOL

 

Mr Coyne Invention The Cube

CUBE Gepresenteerd op Insurance Ireland

 

CUBE-Project-Martin-COYNE

CUBE Testing Partners - European Police Forces: Guardia Civil (Spain), Forensic Institute Zurich (Switzerland), An Garda Siochana (Ireland), Slovenia Police and the Humberside Police (Great Britain).

The CrashCube intro Video (in english)

The VINCube intro Video (in english)