VINCube
De Vincube is een forensisch hulpmiddel om identificatiegegevens te verkrijgen van gestolen voertuigen of voertuigonderdelen die onderworpen zijn aan identificatieonderzoek. De VINCUBE is ontwikkeld in een samenwerking tussen politie Rotterdam, Launch Tech en in een later stadium Interpol. De ontwikkeling van de VINCube begon met een concept gebaseerd op concrete cases. In 2006 heeft Martin Coyne het VIN-leesconcept opgericht en geïnitieerd op basis van actuele zaken die forensisch werden onderzocht. Het concept werd in 2009 uitgewerkt tot een volledig gezamenlijk project om de gespecialiseerde technologie te ontwikkelen. Het oorspronkelijke concept is opgericht in 2006 en is opnieuw ontstaan door de Nederlandse politie met financiering van het Nederlandse ministerie van Justitie in 2009. Het project ontwikkeld door collega's van de TOD, de Nederlandse politie was succesvol en op basis van de wereldwijde vraag werd het project overhandigd naar Interpol voor verdere ontwikkeling. Tegenwoordig is de technologie een norm voor wetshandhaving in forensisch voertuigonderzoek. Een team van 4 collega's werkte aan de ontwikkeling, 2 burgers en 2 politieagenten, crash reconstructie experts, waarvan één de projectleider was. Sinds 2012 is het CUBE-project overgedragen aan Interpol en Launch Tech, sinds 2012 heeft de heer Coyne noch Digitpol enige betrokkenheid bij de ontwikkeling of het beheer, het project staat nu onder leiding van Launch Tech co ltd.
De geëxtraheerde hardware- en softwaregegevens kunnen door voertuigonderzoeksteams worden gebruikt om een zeer nauwkeurig en forensisch inzicht te krijgen in welke onderdelen op een voertuig zijn gemonteerd, de serienummers en productiegegevens van elk geïnstalleerd onderdeel. Enkele voorbeelden zijn:
- VIN van elk gecodeerd onderdeel
- Serienummer van elk gecodeerd onderdeel
- Productiedatum van elk onderdeel
- Aantal gecodeerde sleutels
- Aantal verschillende VIN
- Kruisverwijzing naar de politiedatabase voor gestolen cheques
- Er wordt een forensisch rapport geproduceerd met een hash-waarde
Huidige status:
Ontwikkeld door de politie van Rotterdam in een poging een tool te maken waarmee 'freeze frame'-gebeurtenissen of andere opgeslagen voertuiggegevens van voertuigen die vanaf 2006 zijn geproduceerd (pre EDR Europa) kunnen weergeven.
2009/2010 – Europese partners betrokken om te helpen bij het verzamelen van gegevens, bètatesten en proofing van het platform voor twee initiële apparaten, CrashCube en VinCube.
2010/2011 – Testen met partners en NFI inclusief crashtests voor voertuigen
2011/2012 In verband met de reorganisatie van de Nederlandse politie is het project overgedragen aan Interpol.
Inzet
2012/2013 – Ontwikkeling van fase 2.
2013/2014 – Het VK, een team van experts onder leiding van de heer Qiu en de heer John Rusted, voerde het onderzoek en de ontwikkeling uit op basis van actuele gevallen.